Cresterea numarului de turisti autohtoni pe litoralul romanesc la o cifra de 40.000 fata de cei 30.000 de turisti din 2012 reprezinta un rezultat slab fata de cei peste o suta de mii de turisti bulgari care isi petrec aceasta perioada pe litoralul bulgaresc, conform Federatiei Patronatelor din Turism si Servicii (FPTS).
„Daca adaugam la acest rezultat si zecile de mii de romani care au ales sa isi petreaca mini vacanta in Bulgaria, ajungem la concluzia ca turismul romanesc duce o lupta inegala cu cel bulgaresc, iar cauza acestui lucru sunt taxele prea mari din sistemul romanesc”, se arata in comunicatul Federatiei.
Problema majora pentru investitorii in turismul din Romania o constituie fiscalitatea prohibitiva, respectiv TVA de 24%, impozit pe profit de 16%, impozit pe dividente de 16%.
Astfel, la 100 de euro, operatorul din turism roman va achita catre buget 46,37 euro, in timp ce in Bulgaria un operator in turism achita doar 20% TVA, 10% impozit pe profit si 10% impozit pe dividente, asadar va da la buget doar 35,20 euro din 100 de euro.
„La fiecare 100.000 de euro, operatorul bulgar va achita cu 11.170 euro mai putin decat cel din Romania. Aceasta diferenta se observa imediat din investitiile in personalul de calitate, in varietatea felurilor de mancare, in sistemul all inclusive, in marketing sau chiar in achizitionarea unor francize importante de lanturi hoteliere internationale care se transforma in magnet pentru turistii straini”, spun oficialii FPTS.
Un exemplu in acest sens il reprezinta lantul hotelier Sol Melia, prezent in Bulgaria cu un hotel de 5 stele la Nisipurile de aur, cu un hotel de 5 stele la Nessebar, cu alte doua hoteluri de 4 stele in aceeasi statiune si cu un hotel de 4 stele la Obzor, locatii care atrag turistii straini prin brand si servicii ireprosabile.
Acest model al cres