China, noua putere mondială economică, îşi foloseşte din plin atuul muncii ieftine şi al fondurilor aproape nelimitate pentru a se implica în construirea infrastructurii Serbiei, o ţară cu o economie sărăcită şi devastată de războaie.
O bancă din China finanţează 85% din proiectul de construire a unui pod peste Dunăre în Belgrad la care participă şi o companie chineză. De asemenea, China s-a oferit să contribuie cu fonduri la proiectul unui culoar de cale ferată de mare viteză care ar lega capitala sârbă de Budapesta.
Apoi tot o companie chineză va construi probabil un canal navigabil între Belgrad şi oraşul-port grecesc Salonic.
Lucrările de construcţie la podul de 1,5 kilometri peste Dunăre, între cartierele Zemun şi Borca, au început în toamna anului 2011 şi se vor termina în octombrie anul viitor, potrivit premierului sârb Ivica Dacic, citat de agenţia B92.
Podul este construit de compania chineză China Road and Bridge Corporation (CRBC) şi de firme sârbeşti. Banca Chinese Exim Bank finanţează 85% din investiţia de 170 milioane euro.
De asemenea, CRBS este interesată să participe la contruirea a două autostrăzi, una care va ajunge la graniţa cu Muntenegru, iar cealaltă care va traversa centru ţării şi va uni două coridoare majore de transport transeuropean.
Proiectele vor fi finanţate cu un credit pe 18 ani cu dobândă redusă de la Exim Bank, scrie Financial Times.
Potrivit explicaţiilor lui Dacic, China este cel mai important partener strategic, iar Serbia vrea să strângă legăturile cu statul chinez.
Cu vaporul prin Serbia, spre Marea Mediterană
De asemenea, o companie chineză se va implica, probabil, în construirea unui canal navigabil care va face legătura între Belgrad şi portul grecesc Salonic legând Dunărea de râurile Morava şi Vardar. Proiectul va necesita investiţii de până la 17 milioane de