Pentru a doua oară, în ultima lună, România apare ca punct important pe traseul expoziţiilor internaţionale itinerante, first class. După ce Muzeul “Grigore Antipa” a expus “Human Body”, de marţi, Muzeul Naţional de Istorie a României prezintă, în holul de la parter, “Comorile Chinei”, cea mai importantă expoziţie organizată vreodată de chinezi în România; exponatul central - “Războinicii de teracotă”.
Evenimentul, organizat de MNIR în colaborare cu Art Exhibition China, Administraţia de Stat a Patrimoniului Cultural din RPC, Ambasada Chinei la Bucureşti şi Ministerul Culturii, este, în ultimă instanţă – spun organizatorii - consecinţa spectaculoasă a unei vechi prietenii culturale şi a interesului manifest şi reciproc al celor doi parteneri faţă de cultura şi istoria lor.
“Comorile Chinei” este o expoziţie grandioasă”, spune Li Xiaojie, vice-ministrul chinez al Culturii. “Expoziţia aceasta oferă o ocazie extrem de valoroasă pentru promovarea schimburilor şi integrării dintre culturile Estului şi Occidentului”, adaugă Huo Yuzhen, ambasadorul Republicii Populare Chineze în România.
sursa foto Mediafax Andreea Alexandru
Impresia
Dincolo, însă, de protocolul mesajelor, “chinezăriile” expuse la MNIR dezbracă definitiv acest termen de conotaţia lui peiorativă, dându-i valoare de simbol. Arta amănuntului, a ornamentului, a punctului, în spaţiul celor 800 de mp ai expoziţiei, te absoarbe înlăuntrul istoriei, te întoarce la mariginile Orientului, ca o derulare înapoi, pe “Drumurile Mătăsii”, inventate de chinezi şi botezate astfel, la 1877, de un geograf neamţ, pe nume Ferdinand von Richthofen.
Te trezeşti, în răstimpuri, privindu-ţi chipul în reflexia peretelui de sticlă al vreunui stand, încercând să te apropii, să te alipeşti de exponat ca să-i prinzi detaliul.
Spaţiul condensat te cucereşte prin detaliu şi prin sobrie