Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, care a finanţat compania de stat CFR Infrastructură (CFR SA) cu un credit de 175 de milioane de euro, a fost de acord şi chiar a aprobat planul de management propus de fosta echipă de manageri privaţi ai companiei, condusă de Dimitris Sophocleous, director general, şi de Lucian Isar, din poziţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie, potrivit unor surse consultate de EVZ. Este vorba de același plan care a fost refuzat de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. Sursa: EVZ
De altfel, BERD este instituţia care a impus Ministerului numirea de management privat la CFR SA, pentru acordarea creditului.
Planul aprobat de BERD este exact cel pe care Ministerul Transporturilor, condus de Relu Fenechiu, l-a respins considerându-l inadecvat. Ca urmare, managerii şi-au dat demisia fiind imediat înlocuiţi de minister.
Potrivit surselor EVZ, BERD a fost de acord cu echipa lui Sophocleous şi cu planul acesteia tocmai pentru că urmărea recuperarea unor datorii pe care CFR Călători le are la CFR SA.
Însă, managerul privat Dimitris Sophocleous nu a reuşit punerea planului în aplicare din cauza piedicilor puse de Ministerul Transporturilor.
Ca urmare, de la data acordării împrumutului de către BERD la CFR SA şi până în prezent, arieratele CFR SA au crescut. BERD s-ar fi decis să penalizeze statul, prin creșterea dobânzii.
"Urmare a nerespectării de către Ministerul Transporturilor a acordului de împrumut, BERD a uzat de dreptul său contractual de a impune creşterea dobânzii cu 3,1%", ceea ce reprezintă un cost suplimentar foarte mare pentru Guvern.
Potrivit surselor EVZ, toate aceste detalii se regăsesc într-un memorandum care aparţine ministrului delegat pentru Buget, Liviu Voinea, şi care ar fi trebuit discutat astăzi în şedinţa de Guvern. @