Sunt o grămadă de șosele care zac sub razele soarelui, nefolosindu-se de această sursă de energie. De ce nu ar putea un drum național sau o autostradă să colecteze energia solară, mai ales că este nevoie doar de o regândire a panourilor solare?
Rezolvarea dilemei pare a fi prezentată de Scott și Julie Brusaw care, de câțiva ani, lucrează la prima autostradă solară – mai exact, la o șosea construită doar din panouri solare. Acum sunt pregătiți să demonstreze că se poate și un altfel de carosabil. Zona de test reprezintă o porțiune de 3,6 pe 11 metri, din nordul statului Idaho, aflat la o oră de granița cu Canada. Finanțată cu un grant de 750.000 de dolari de către Administrația Federală a Drumurilor, instalația de 5.700 de wați va fi finalizată în această lună.
Șoseaua are 3 componente și include LED-uri plus alte elemente de încălzire (pentru a ține zăpada și gheața deoparte), un strat de părți electronice (pentru a controla comunicațiile și lumina), respectiv un strat ce are rolul de a distribui energia către casele și fabricile din zonă (și, probabil, stațiile de încărcare a vehiculelor electrice). Mai exsită un canal care colectează și filtrează apa. Scott Brusaw a declarat că este puțin probabil ca un panou solar aplicat pe o șosea să genereze mai multă energie decât unul de pe o clădire, din cauza faptului că drumul nu poate fi orientat către unghiul potrivit atragerii soarelui. Însă, SUA dispune de o suprafață mai mare de șosele decât de clădiri și aplicarea panourilor pe drumuri este mai ușoară decât montarea lor pe case. Nu a fost însă calculat dacă costurile îmbrăcării autostrăzilor cu panouri solare sunt mai ridicate decât cele cu asfalt, deși potrivit estimărilor lui Brusaw, acestea ar fi de 3 ori mai mari.
Însă cel mai mare avantaj al drumurilor solare este acela că panourile se vor achita de la sine în condițiile în care energia po