Cu 19 ani in urma, la 6 mai 1994, a avut loc la Calais, in prezenta reginei Marii Britanii Elisabeta a II-a si a presedintelui Frantei Francois Mitterrand, ceremonia de inaugurare a uneia din cele mai spectaculoase realizari tehnice din domeniul transporturilor: tunelul submarin care traverseaza Marea Manecii.
Lucrarile de sapare a galeriilor au inceput in decembrie 1987, iar la 1 decembrie 1990 a avut loc jonctiunea celor doua segmente de tunel, unul francez si altul englez.
Gradul de precizie cu care se lucrase era remarcabil: la intalnirea galeriilor, s-a constatat ca distanta dintre axele lor era de numai 358 mm pe orizontala si 58 mm pe verticala, scrie Infoniac.
Tunelul are o lungime de 50,45 km, din care 37,90 km sub apele marii si prevede trei tunele: doua pentru calea ferata, cate unul pe fiecare sens, si un tunel de serviciu. Nu exista galerii pentru automobile, acestea circuland incarcate in vagoane speciale. Automobilistii circula si ei cu trenul prin tunel.
La fiecare 375 metri, cele trei tunele au galerii de comunicare intre ele, ceea ce a permis evacuarea in siguranta a calatorilor cu ocazia unui incendiu ce a avut loc 18 noiembrie 1996.
Intreaga lucrare a costat 16 miliarde euro (in valuta actuala), iar suma a fost asigurata de investitori privati, care insa au constatat pe parcurs ca valoarea actiunilor scade, pierzand pana in prezent circa 87% din suma, la cursul curent al actiunii. Asa-i in investitii: poti sa castigi, dar poti sa si pierzi.
Evenimentele n-au lipsit
Proiectul a luat in calcul cele mai performante masuri de securitate pentru siguranta calatorilor, a marfurilor si instalatiilor in timpul exploatarii. Cu toate acestea, in cei 19 ani de la inaugurare, s-au petrecut cateva evenimente.
Primul a fost incendiul din 18 noiembrie 1996, despre care