De 1 mai, premierul Ponta a plantat copăcei în Parcul Tineretului, în timp ce mii de bucureşteni îşi stricau maşinile pe Autostrada Soarelui care e plină de gropi şi arată ca după război.
Mă număram printre ei şi m-am gândit că bucureştenii nu duc lipsă de copaci în parcuri, dar cu siguranţă duc lipsă de drumuri decente. Nu scriu însă articolul de faţă doar din poziţia cuiva nemulţumit de banii pe care trebuie să-i dea pentru reparaţia maşinii, ci şi a omului de afaceri care vede cât de mult a avut de pierdut economia prin lipsa infrastructurii. Într-un studiu recent al Eurostat, România era pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, cu doar 2,4 cm pe cap de locuitor.
Spre comparaţie, Spania are de 13 ori mai mult. România are 530 km de autostradă, mai mult de jumătate fiind plini de gropi. Ce înseamnă aceste cifre pentru fiecare dintre noi? Investiţii pierdute, adică locuri de muncă pierdute şi bani care nu mai intră în economie. Acum câţiva ani, companii mari ne-au spus verde în faţă că până nu ne modernizăm infrastructura, nu vor investi. Situaţia e simplă, dacă vrem să creăm noi locuri de muncă, construcția de autostrăzi ar trebui să fie prioritatea numărul 1 pentru Cabinetul Ponta. Economia a pierdut și încă pierde zeci, sute de milioane de euro din cauza lipsei autostrăzilor.
Turismul, industria, comerțul sunt domeniile cele mai afectate de lipsa unei rețele moderne de autostrăzi care să traverseze România de la est la vest și de la nord la sud. Soluţiile sunt simple. Prima este să se pună capăt împărţirii politice a autostrăzilor pe hârtie. Acum câteva zile, am publicat o analiză a modului în care s-au împărţit proiectele mari de infrastructură între ministere, astfel încât, nimeni să nu se supere şi nimeni să nu fie responsabil.
A doua soluţie e numirea unui ministru apolitic – un manager pe zona transporturil