Odată cu transformarea internetului într-un mediu social, transportul şi cazarea alternativă s-au digitalizat. În România, couchsurfing-ul şi carpooling-ul sunt deja fenomene consacrate, care au site-uri specializate.
E august. Mai ai două zile până la concediu. Te-a părăsit prietena, munca nu te satisface, în clădire sunt 30 de grade pentru că patronul e prea zgârcit să vă dea aer condiţionat. Ai şapte zile libere. Primele pe anul acesta. Dar nu ai maşină, nu ai bani de tren. Aşa că intri pe internet, găseşti pe cineva care se duce cu maşina din Bucureşti la Timişoara. Ai o cunoştinţă acolo, tocmai ce se duce la Viena, aşa că obţii un loc în maşina lui. Cu ajutorul unui site de couchsurfing găseşti pe cineva din Austria care are un loc de oferit în casă. Totul e pe gratis. Bine ai venit în lumea în care internetul te ajută să te cazezi şi să găseşti transport în mod gratuit.
Transformarea internetului din platforma 1.0 de acum câţiva ani, într-un portal către oameni, odată cu deschiderea reţelelor sociale, a digitalizat activităţi offline. Autostopul de la marginea drumului s-a transformat într-un status, iar cazarea la oameni necunoscuţi nu se mai face cu ajutorul prietenilor comuni, ci prin site-uri specializate. Fenomenul din urmă se numeşte couchsurfing şi vine de la site-ul couchsurfing.org, fondat în 2004, care este o reţea socială cu oameni care caută cazare. În martie 2013, platforma a ajuns la 6 milioane de membri în 100.000 de oraşe din lumea întreagă. Practic, după înscriere, un utilizator îşi prezintă casa, oraşul şi posibilităţile de cazare. Reţeaua se dezvoltă în funcţie de review-uri. Dacă cineva a fost apreciat de multă lume, va fi căutat mai des.Împarte o casă cu un străin
Andrei Ioniţă este jurnalist independent şi dezvoltator de site-uri. El a fost acum trei ani la Strasbourg la Consiliul Europei şi avea nevoie de cazare.