Destul de multe voci afirmă că sistemul de educaţie românesc este în declin de foarte mulţi ani de zile. Deşi unele reforme interne au fost întreprinse pentru a pune pe picioare acest „colos cu picioare de lut”, niciuna dintre ele nu a funcţionat. Poate că ar trebui să privim înspre alte modele de educaţie cu mai mult succes. În acest sens, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) vine cu o soluţie.
Denumită „Education Policy Outlook Country Profiles”, cea mai nouă cercetare a OECD arată modul în care o ţară răspunde la provocările-cheie pentru îmbunătăţirea eficientă a sistemului său de învăţământ.
În ceea ce priveşte punctele slabe, în loc să prescrie acţiunile necesare pentru a le combate, OECD preferă să le arate politicienilor puncte de vedere ale altor sisteme de învăţământ şi să descrie ce succes au avut astfel de iniţiative.
Ideea din spatele acestei serii de profiluri este de a oferi un acces uşor la sistemele de învăţământ ale altor ţări, precum şi la politicile adoptate pentru a îmbunătăţi aceste sisteme, care ar putea duce la înfăptuirea de reforme în ţara de origine a acestor factori de decizie.
De exemplu, din profilul Australiei putem afla că această ţară stă bine în ceea ce priveşte Programul pentru Evaluarea Internaţională a Studenţilor (PISA), deşi datele acestor evaluri au rămas neschimbate din anul 2000 încoace şi are rate ridicate de absolvire în învăţământul secundar şi terţiar.
În plus faţă de evaluarea calităţii profesorilor şi a conducerii şcolilor, Australia s-a concentrat pe definirea unui model de finanţare mai transparent şi echitabil pentru şcoli, model care a fost prezentat recent în cadrul unui plan naţional de îmbunătăţire a şcolii.
Ţara cu cele mai multe universităţi care beneficiază de autonomie
Noua Zeelandă are cele mai multe şcoli şi universităţi