În cei 23 de ani scurși de la evenimentele din 1989, cultura noastră s-a îmbogățit cu o veritabilă bibliotecă națională paralelă, constând într-un remarcabil corpus de evocări ale represiunii comuniste.
Libertatea de exprimare câștigată după cinci decenii de căluș ideologic a generat un fenomen de o amploare unică în fostul bloc sovietic: literatura carcerală sau memorialistica închisorilor. Zeci, poate sute de titluri au venit în întâmpinarea celor dornici să-și exercite dreptul la memorie, iar altele noi continuă să apară, în ciuda posturii vitrege pe care societatea noastră o alocă azi acestui capitol al identității sale. Dacă, la începutul anilor ‘90, când publicațiile apăreau încă în condiții grafice deosebit de precare, mărturiile de acest tip erau devorate de un public avid să cunoască adevărul despre sistemul politic decapitat, ulterior interesul s-a diluat, invers proporțional cu ameliorarea calității editoriale și cu dezvoltarea conținutului documentar.
Paradoxul face că în România, unde disidența fățișă la regimul comunist a fost aproape absentă, se consemnează câteva fenomene singulare de maximă intensitate, precum lupta partizanilor în munți și rezistența prin spirit față de represiunea extremă a reeducării, în penitenciare. Revelată în mărturiile de detenție, aceasta din urmă se regăsește și în poezia închisorilor, uimitoare sublimare a răului ca formă de supraviețuire. Calitatea bibliografiei carcerale românești acumulate în ultimele două decenii se explică atât prin densitatea experiențelor trăite în raport cu perioada istoric limitată pe care o acoperă (1946-1964), cât și prin factura umană a celor încarcerați. Dacă imaginăm plasa celor 44 de penitenciare și 72 de lagăre de muncă de pe întreg cuprinsul țării, e necesar să conștientizăm că aceia care le populau proveneau, în marea lor majoritate,