Anul acesta, cea mai mare gară din lume, Grand Central Terminal, din New York, a împlinit o sută de ani. Situată la sud de Central Park, la o aruncătură de băţ de Chrysler Building, între Strada 42 şi Park Avenue, are 44 de peroane cu 67 de linii de cale ferată, dispuse pe două nivele: 26 la nivelul inferior şi 41 la cel superior. Actualmente, gara serveşte şi de staţie de metrou pentru liniile 4, 5, 6 şi 7. Iniţial, în 1871, pe actualul amplasament al gării a fost construit un depou, Grand Central Depot, ce deservea trei companii de tren: “New York Central and Hudson River Railroad”, “Harlem River Railroad” şi “New Haven Railroad”. Intre 1899 şi 1900, clădirea marelui depou a fost remodelată, devenind ceea ce iniţial se va denumi Grand Central Station. In această perioadă, s-au mai construit trei etaje ce au fost adăugate celor trei deja existente. Din vechea clădire a depoului nu s-a păstrat decât acoperişul de sticlă, stil Tiffany. Acum este montat şi celebrul ceas, încadrat de statuile lui Mercur, Hermes şi Minerva, realizate de sculptorul francez Jules-Felix Coutan. Ceasul în sine cu cele trei statui alcătuieşte un mic ansamblu arhitectural, înalt de 14,6 metri, orologiul având 4 metri în diametru. Cu toate acestea, lucrurile nu se opresc aici. Conştienţi că oraşul New York devenise cea mai importantă poartă de intrare în Lumea Nouă, pentru cei veniţi de pe Bătrânul Continent, mândri de puterea lor economică în ascensiune, americanii vor să le ofere celor sosiţi din Europa încă o imagine emblematică a măreţiei lor. Astfel, sub coordonarea cabinetelor de arhitectură Warren & Wetmore şi Reed & Stern, între 1903 – 1913, au fost efectuate noi lucrări, rezultând o clădire finală în stilul Şcolii de Belle Arte, tributar celui european “Le Nouveau Style” sau, cum i se mai spune, “Stilul floral”, la rândul său influenţat de estetica prerafaelită. In fine, pe 2 februarie