de Adrian POPESCU
adrianpopescu@tribuna.ro
09 mai 2013 22:59
2 vizualizari
A-A+
– imagini simbol în saloane misterioase –
Cunoscutul restaurator sibian Liviu Ciungan, a reuşit cu migală să salveze importante fragmente de pictură murală într-un spaţiu din Piaţa Mare nr. 16 (identificate încă în anul 1902 - în urma unor lucrări de estetizare interioară). În documentele de arhivă, imobilul apare sub denumirea de casa Weidner - Reussner - Csekelius (foto 1). Primul corp de clădire păstrează câteva din vechile elemente arhitectural - medievale, cum ar fi ancandramentul unui acces de intrare sculptat din piatră sau semnele hieraldice din interiorul scutului-blazon.
Picturile murale de la etajul imobilului din Piaţa Mare nr. 16 - proprietatea familiei Weidner, ulterior a senatorului jr. Johann Reussner - nu se regăsec şi în corpul de clădire din curte, deţinut de familia Czekelius (în sec. XVI). Luând în considerare structura de rezistenţă şi conceptul arhitectural (conform planurilor iniţiale), fragmentele de pictură murală nu erau distribuite în actualele încăperi, ci constituiau un concept unitar gândit pentru o sală generoasă - asemănătoare unui salon de recepţie.
Fresce de secol XVII
Frescele, aparţinând secolului al XVII-lea, au fost readuse la lumină în urma decapărilor executate de pictorul-restaurator Liviu Ciungan. În prima încăpere -lateral stânga al fostului salon, pe pereţii sudici - monumentalistul a readus în circuitul vizual fragmente compoziţionale cu imagini reprezentând "Troia în flăcări" dar şi imagini cu "Enea salvându-şi tatăl -Anchises" (foto 2). Acelaşi restaurator, după un test de consolidare-conservare, executat de această dată pe peretele vestic, a identificat şi alte scene, reprezentând lupta dintre Eneea şi Turnus, lupoaica cu Romulus şi Remus, întemeierea Romei