Copiii de clasa a II-a din cele 86 de şcoli selectate să participe la evaluarea-pilot destinată verificării competenţelor de bază ale celor mici au trecut joi prin testarea la limba română, adică scris şi citit. Urmează testarea la matematică, vineri.
Subiectele au fost elaborate de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), după modelul evaluărilor PISA, şi au fost secretizate, fiind deschise doar de învăţătorii care i-au supravegheat pe elevi la testul de joi dimineaţă.
„Noi nu am putut să vedem subiectele primite de elevi, ele au venit sigilate de la inspectorat şi au fost desfăcute în clasă, de învăţătorul supraveghetor“, spune directorul Şcolii nr. 16 din Botoşani, una dintre cele 86 de şcoli din ţară selectate pentru evaluarea-pilot.
Testele au fost de două tipuri: unii copii au primit varianta „citit“, care a pus accent pe înţelegerea unui text, iar alţii au avut de rezolvat varianta „scris“, cu accent pe cunoştinţele de limbă, a declarat pentru adevarul.ro inspectorul şcolar pe învăţământ primar din Arad, Raluca Martin.
„Testele au fost scrise, însă unii elevi au primit un text şi un set de întrebări care testează cum au înţeles, cum au receptat ei mesajul textului, dar şi cum formulează frazele, alţii au avut de despărţit cuvinte în silabe sau de alcătuit propoziţii, adică le-au fost verificate cunoştinţele de limbă“, a explicat Martin.
„Învăţătorii care au supravegheat elevii spun că cei mici s-au descurcat. (...) Testele sunt concepute într-o manieră atractivă pentru copii, după modelul european, cel al testelor PISA practic. Cred că este un mod de evaluare nu numai a competenţelor copilului, dar şi a modului de predare a învăţătorului“, a mai spus inspectorul.
Testele vor merge la centrele de evaluare din fiecare judeţ, unde vor fi corectate pe baza manualului evaluatorilor, realizat tot de experţii de la C