Reprezentanții companiilor care au depus oferte pentru preluarea colosului feroviar au făcut avere din afaceri păguboase pentru stat și chiar fapte penale Sursa: EVZ
OmniTRAX din SUA, Transferoviar Grup (TGF) şi Grup Feroviar Român (GFR) au depus ofertele de precalificare pentru preluarea CFR Marfă.
Urmează negocierea pe bază de oferte preliminare şi neangajante şi licitaţia cu ofertă în plic. Numărul ofertanţilor este de 4 ori mai mic decât cel anunţat de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Abonaţi la Transporturi
Gruia Stoica, deţinătorul Grampet, care controlează GFR, are o avere de peste 400 de milioane de euro. Încă din vremea când Miron Mitrea era şef la Transporturi, Stoica şi-a început ascensiunea în domeniul feroviar, prin preluarea unor active şi a unei părţi din personalul CFR Marfă. În timp ce afacerile lui Stoica creşteau, GFR ajungând cel mai important operator privat de mărfuri din ţară, CFR Marfă aproape dă faliment.
Călin Mitică este patronul TGF, entitate care a derulat mai multe contracte cu societăţi de stat. Prin intermediul Remar 16 Februarie a câştigat dintr-un foc 190 de milioane de lei din vânzarea către CFR Călători a 40 de rame electrice. O altă firmă a sa, CFR SIRV, a încasat 350 milioane de euro de la CFR pentru repararea a 300 de vagoane. TGF a depus oferta pentru CFR Marfă alături de Donau-Finanz GmbH & Co KG.
Gruia Stoica (stânga) şi Călin Mitică fac afaceri profi tabile pe spinarea statului
Din condamnat, şef
Reprezentantul Omni-TRAX, Philip Bloom, a fost condamnat în 2007 la 4 ani de închisoare şi plăteşte despăgubiri de 3,6 milioane de dolari, după ce a fraudat Autoritatea Provizorie a Coaliţiei din Irak, prin trucarea de licitaţii, mituirea oficialilor şi însuşirea unor sume de bani. DIICOT l-a cercetat pentru spălare de bani.
Garanţia de participare la licitaţie se ridică la 10