Pe 2 mai 2013, bloggerul Andrei Cismaru a avut o idee care mi se pare de excepţie şi care reprezintă una dintre primele mişcări ale cititorilor împotriva presei. O mişcare adevărată.
Andrei scrie pe blogul său personal despre cum pe Facebook se vânează nesimţit click-uri, "cu texte fancy şi incomplete, care anunţă ba fie vreo dramă planetară, ori vreo veste care să ne bucure pe toţi de o să sărim în sus". El propune următoarea acţiune: la toate titlurile înşelătoare sau care nu dau informaţia, de exemplu: "Anunţul şocant făcut în această dimineaţă - link", primul comentariu este: "Ca să nu mai irosiţi un click: informaţia propriu-zisă".
Campania a fost preluată şi de Radu, pe blogul său, puteţi citi aici ce a scris el. De asemenea, pe Twitter hashtag-ul oficial este #anticlick (nicio legătură cu publicaţia "Click).
Nu ştiu cât de corect a fost din partea mea să fac asta, dar am început şi eu să mă bag în această campanie, chiar dacă-mi asum statutul de jurnalist, inclusiv pe contul de Facebook. Astăzi am comentat pe pagina de Facebook de la Gândul şi de la Realitatea. După ce am postat două comentarii la "Anunţul făcut de Vodafone astăzi" şi "Numerele LOTO extrase astăzi", în momentul de faţă am fost blocat de la orice comentariu. Realitatea a intrat un pic în joc, pentru a creşte engagement-ul paginii şi chiar mi-a răspuns la comentariu.
Nu spun că noi suntem perfecţi. Cred totuşi că pagina de Facebook Adevărul se evidenţiază printr-o corectitudine mai mare şi printr-o prezentare mai bună a informaţiilor. Da, ştiu de ce toate publicaţiile ascund informaţiile pe Facebook. Aşa a apărut Click aici. Lumea citea doar Home page-ul unei publicaţii sau titlul unei ştiri, dar nu o mai accesa. Astfel, afişările site-ului scădeau. Pe Facebook a fost preluată această practică, pentru că scopul final este totuşi aducerea cititorului în site.