Nouă ani de contract, 54 de kilometri de autostradă şi cheltuieli de 1,5 miliarde de euro – acesta este bilanţul Bechtel în Români a.
Contractul în baza căruia s-a reuşit această performanţă a fost clasificat drept secret de stat. De altfel, una dintre cele mai interesante clauze ale contractului, semnat în 2004 cu compania americană şi dezvăluită de Jurnalul Naţional, este faptul că partea română nu avea clauze de reziliere. Bechtel putea pleca oricând din contract, statul român nu. Compania americană a rămas însă mai bine de nouă ani în ţară, întrucât condiţiile pe care semnase contractul îi erau favorabile întru-totul. O altă clauză interesantă din vechiul contract Bechtel prevedea ca, în fiecare lună, compania americană să primescă un bonus de 1 milion de euro, cheltuieli indirecte.
Scumpiri din condei
De contractul Bechtel nu s-a atins nimeni. Pentru fiecare Guvern a părut o adevărată piatră de moară. Unii l-au semnat, a fost un fel de viză pentru NATO, spun surse avizate. Alţii l-au plătit, şi au plătit fără comentarii 27 de milioane de euro pe kilometru. Alţii l-au renegociat, s-au impus standarde de cost şi au lăsat compania Bechtel cu un singur tronson, cel de la Suplacu de Barcău – Borş. Cei 64 de kilometri ar fi trebuit finalizaţi în acest an. Compania americană nu şi-a primit însă banii pe lucrări, lucrări care au ajuns la un procent de 38%. Şi, iată-ne în 2013. Punct şi de la capăt.
Viaduct de 240 de milioane de euro
Despre Bechtel se poate scrie un roman. Jurnalul Naţional a relatat modul în care, în 2009, tronsonul construit de compania americană în vestul ţării s-a scumpit peste noapte. Pentru ca Autostrada Transilvania să ajungă la graniţa cu Ungaria, statul s-a gândit să sacrifice o parte din câmpul petrolier de la Suplacul de Barcău. Soluţia prin care un viaduct va traversa zona de sonde a ridicat preţul