„Mergeam prin Paris şi afară totul era gri. Lumea se învârtea aşa, fără un scop anume. În interiorul lor, deşi oamenii ardeau mocniţi, flacăra lipsea“, îmi spune Grig. Tânărul, în vârstă de 23 de ani, este cel care îndeamnă oamenii să-şi arunce privirea în sus, scrijelind pe trotuarele, pereţii şi pasajele pietonale din Bucureşti şi Paris mesajul „Priveşte cerul“.
L-am întâlnit la Piaţa Unirii. Mi-a întins o mână şi s-a prezentat, zâmbind binevoitor. L-am contactat pe Facebook, printr-un mesaj trimis pe contul lui. Nu are nicio poză publicată cu el. Nici acum nu este de acord să fie fotografiat.
Deşi a atins corzile sensibile printr-un singur mesaj şi a mizat pe umanitate într-o era a robotizării, tânărul nu-şi asumă nimic. „Ce faci pe stradă, nu-ţi aparţine. Îl oferi societăţii de bunăvoie“, îmi explică autorul proiectului „Priveşte cerul”. Mesajul şi destinatarul sunt singurule care contează în această ecuaţie, şi nu emiţătorul. Plus că sunt destui deranjaţi de iniţiativa lui Grig, aşa că alege anonimatul pe cât cu putinţă.
„Priveşte cerul“ a pornit ca o provocare. „Am vrut să atrag atenţia celor din jur în momentele lor de pauză. Ce am dorit să transmit? Pace interioară, linişte, siguranţă. În Paris se sinucid foarte multe persoane, iar altele sunt date dispărute. Mi-am dorit ca oamenii să simtă că fac parte dintr-un univers şi nu dintr-un sistem economic“, îmi spune tânărul cu ochi albaştri.
Întrebat care au fost sursele de inspiraţie ce l-au determinat să-şi exteriorizeze latura sensibilă, Grig aminteşte de pasiunea sa pentru ştiinţă şi de filosoful Epicur, ale cărui învăţături propovăduiesc plăcerea spirituală şi pasivă. „Chiar şi el, în Grecia Antică, grava pe zidurile pieţelor centrale mesaje anticonsumerism“, susţine el. Grig este pasionat de publicitate acum, motiv pentru care iniţial a intrat la Facultatea de Economie din Par