Persoanele născute după data de 1 ianuarie 1981 sunt obligate să meargă, de la 1 iulie 2013, la ghişeele serviciilor de evidenţa populaţiei pentru a-şi preschimba actualele cărţi de identitate cu viitoarele cărţi de identitate electronice. Obligaţia e, însă, doar scrisă în lege, pentru că serviciile de evidenţa persoanelor n-au primit nici aparatura necesară şi nici indicaţii privind aplicarea acestui act normativ.
Reamintim că, potrivit OUG nr. 82/2012, peste mai puţin de două luni ar trebui să înceapă distribuirea noilor cărţi de identitate electronice. Emiterea acestora este necesară, pentru că actualele documente nu vor mai fi recunoscute în afara României. Noile cărţi de identitate vor avea dimensiuni similare permisului de conducere, urmând să fie folosite nu doar pentru legitimare sau circulaţie în Uniunea Europeană, ci şi ca instrument de semnătură electronică. Pe lângă informaţiile tipărite pe exterior, aceste documente din plastic vor conţine un cip intern, în care vor fi stocate în format electronic atât datele de identificare ale deţinătorului, cât şi datele biometrice (înălţimea, culoarea ochilor, imaginea facială, amprentele a două degete).
Cartea electronică de identitate nu va mai fi valabilă timp de zece ani, precum actualele documente de identitate, ci doar patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, respectiv cinci ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Nimeni nu ştie nimic
Noile cărţi de identitate vor fi realizate de Imprimeria Naţională, însă de colectarea datelor biometrice ar trebui să se ocupe serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor. Cu toate că mai e doar o lună şi jumătate până la începerea emiterii acestor documente electronice, nu se cunoaşte nimic despre modalitatea de eliberare a lor.
„În afara actului normativ, la nivelul structurilor teritoriale nu s-a