Până în decembrie 1989 portul Constanţa era folosit în principal pentru exportarea bunurilor produse de economia României şi pentru importul de materii prime, însă acum portul Constanţa este mai mult o poartă de legătură între România şi restul lumii, dar şi pentru centrul şi estul Europei, a spus preşedintele României Traian Băsescu într-un documentar CNN.
Importarea de materii prime şi exportarea de produse finite sunt procese care caracterizează mai ales economiile dezvoltate şi în curs de dezvoltare.
Traian Băsescu a menţionat că vrea să dezvolte portul de la Marea Neagră astfel încât acesta să devină un punct strategic de legătură între estul şi vestul Europei.
Din punct de vedere logistic însă, va fi foarte dificil pentru România să se asigure că drumurile şi căile ferate care pleacă dinspre portul Constanţa îşi vor atinge pe deplin potenţialul, notează CNBC. În prezent, portul Constanţa funcţionează doar la jumătate din capacitatea sa anuală de 100 milioane de tone. O mare parte din infrastructura transportului feroviar de marfă din România trebuie modernizată pentru că aceasta a fost proiectată şi construită în era comunistă.
Prin sectorul românesc al Dunării au fost transportate anul trecut 31 milioane de tone de bunuri, în creştere faţă de anul trecut, însă la o treime din capacitatea totală. Dar, în pofida acestor date care nu indică productivitate maximă, Traian Băsescu, fost căpitan de vas, este încă optimist. El a afirmat că portul Constanţa este poarta de acces de la capătul „autostrăzii albastre“ care se întinde pe 1.500 de mile de la portul Rotterdam din Marea Nordului prin intermediul căilor navigabile din Olanda, Germania, Austria, Ungaria şi Serbia.
„Din punct de vedere strategic, este extrem de important să ai un asemenea port legat de tot restul Europei“, a spus preşedintele României, adâugând că acesta este s