Practica primelor patru luni de aplicare a sistemului de TVA la încasare arată că, în forma sa actuală, acesta dezavantajează majoritatea IMM-urilor, arată un comunicat al R&M Audit-Contabilitate.
Conform unei analize realizate de R&M Audit Contabilitate, în topul pericolelor care au apărut pentru firmele mici şi mijlocii se află lipsa de predictibilitate a cash-flow-ului, sincopele de lichiditate generate de plata aleatorie a TVA-ului, precum şi pierderea contractelor comerciale cu clienţii care sunt companii mari şi preferă să lucreze cu firme care aplică regimul tradiţional de TVA.
În ianuarie şi februarie, valoarea TVA care a trebuit plătită (la încasare) a fost extrem de redusă, căci celor mai multe dintre IMM-urilor nu li se achitaseră atât de repede facturile emise şi deci nu trebuiau să plătească taxa pe valoarea adăugată aferentă.
Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, a declarat: "În martie însă, multe dintre facturi au fost achitate, iar IMM-urile au avut primul vârf de plată, cu sume de TVA care au trebuit să fie plătite statului până la 25 aprilie. În luna mai, va veni cel de-al doilea vârf al crizei de lichidităţi pentru aceste firme, întrucât vor trebui să achite TVA-ul aferent facturilor care nu le-au fost plătite în termen de 90 de zile şi pentru care trebuie totuşi să achite taxa pe valoarea adăugată. Luna februarie având doar 28 de zile, cele 90 de zile s-au împlinit în aprilie, aşa încât cotele aferente vor trebui achitate până la data de 25 mai. Astfel, o serie de IMM-uri, în special din sfera producţiei şi comerţului, vor fi blocate parţial sau total în ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii lor în continuare şi vor trebui să aleagă între a-şi plăti dările către stat sau a le amâna (plătind penalităţi) pentru a avea banii necesari continuării activităţii".
Astfel, pentru primele 5 luni ale anului, u