In Romania exista astazi 60.000 de grupuri de interese infiintate legal. Acestea sunt asociatiile. Mai toate isi propun sa interactioneze cu autoritatile statului si cu politicienii, prin chiar actele lor de infiintare, cu scopul de a-i influenta. De aceea, in contextul in care lobby-ul grupurilor de interese este (in mod justificat) mereu in atentia opiniei publice, va fi interesant de vazut cine sunt asociatiile acestea si cum au evoluat ele, in special in relatia cu politicul.
Prin legea asociatiilor si fundatiilor se infiinteaza o varietate larga de ONG-uri, a caror scopuri si obiective le cristalizeaza insa in cateva "specii", iar cele mai de interes sunt:
organizatiile civice, prin care societatea, numita cel mai adesea civila, se exprima cu privire la politicile publice central sau locale din diverse domenii sau care promoveaza si sustin obiective civice mai mici sau mai marigrupurile de reflectie, prin care societatea mai degraba academica, face si ea acelasi lucru organizatii profesionale si academice, ale profesionistilor de tot felul, care apara interesele profesiei in fata autoritatilor si promoveaza activitatile respectivecamerele de comert, care nu au doar un rol de promovare a afacerilor, ci si de influentare a deciziilor politiceorganizatiile de afaceri, uneori numite patronale.Toate acestea cantaresc probabil 80% din totalul numarului de asociatii si fundatii.
Daca organizatiile civice, grupurile de reflectie si organizatiile profesionale par ca s-au asezat pe fagasul lor si si-au gasit menirea, asa cum de altfel au facut-o si sindicatele, organizatiile de afaceri (apreciem ca sub 3% din numarul total de organizatii) par ca stau mai prost, desi per ansamblu sunt creditate a fi "grupuri de interese" cu mare influenta.
Pornite in 1990 ca patronate pe ramuri industriale, infiintate cu scopul principal de a fi cont