Românii sunt printre cei mai fideli europeni atunci când vine vorba de mărci de care sunt ataşaţi. Dacă studiem topul Trusted Brands realizat anul acesta de Reader's Digest, observăm câteva efecte ale unor evenimente recente, dar şi un soi de radiografie a societăţii: de pildă, efectele scandalului aflatoxinei descoperite în lapte asupra topului producătorilor de lactate, dar şi lipsa de încredere a românilor faţă de categorii-socio profesionale foarte importante, cum ar fi profesorii şi medicii.
În topul încrederii se situează categoriile Vitamine şi Furnizori servicii internet (Eurovita şi RCS&RDS), ambele cu o creştere de 9% faţă de 2012.
Brandurile care au reuşit sa îşi păstreze supremaţia în topul încrederii opt ani la rând, de la începutul studiului, sunt Untdelemn de la Bunica la categoria Ulei de gatit, Borsec la categoria Apă minerală si Ariel la categoria Detergent.
Singurele schimbari de lider au aparut la categoriile Produse lactate (unde Napolact a reusit, în 2013, să detroneze la nivel de perceptie şi încredere Danone, câştigatorul precedentelor şapte editii) şi Produse cosmetice (unde Avon a ocupat in acest an pozitia întai, detinută în anii trecuţi de Nivea).
Pe lângă Napolact, care “a depăşit” Danone, se remarcă în acest an, la categoria Automobile, că încrederea în Dacia a crescut de la 16,5% (în 2010) la 22,4% (în 2013).
La categoria Profesii, campionii încrederii la români sunt, ca şi în anii trecuţi, pompierii (88%), pilotii (83%) şi farmaciştii (80%). Pe ultimele trei locuri ale clasamentului se situează politicienii (doar 6% au incredere in ei), liderii de sindicat (cu doar 15% procent de incredere) şi vânzatorii de masini (20%).
Autorii studiului semnalează cu îngrijorare că în România, încrederea în profesori s-a dovedit a fi cea mai mică din Europa (57%, fata de 72% media europeană)