Două sunt principalele motive care duc la producerea accidentelor rutiere cu urmări grave: lipsa autostrăzilor şi nepăsarea şoferilor. Conform studiului „Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020”, acestea sunt cauzele principale ale numărului mare de decese rutiere în România. Aceste două cauze se întrepătrund – de exemplu, un şofer care are de condus din Bucureşti până la Iaşi va încălca de mai multe ori limitele de viteză pentru că, neexistând o autostradă care să-l ajute să parcurgă cei 400 de kilometri în patru-cinci ore, acesta va accelera prin localităţi pentru a nu sta în maşină 7 sau chiar opt ore în situaţia în care respectă strict toate limitările de viteză. Soluţia propusă de realizatorii studiului? Să folosim în comun maşinile personale.
Iată principalele opt motive pentru care românii mor pe şosele. Jumătate sunt strâns legate de o infrastructură învechită, care nu mai răspunde necesităţilor actuale. Cealaltă jumătate însă stă în atitudinea şi chiar iresponsabilitatea şoferului român.
1. Fără lumini de întâlnire (pe autostrăzi detaliul nu este relevant)
Doar două treimi (circa 67%) dintre autovehicule au luminile de întâlnire pornite pe drumurile naţionale şi europene. Astfel, maşinile sunt mai greu de văzut, distanţa faţă de ele este mai greu de apreciat iar depăşirile riscante se soldează cu accidente frontale, care sunt cele mai grave.
2. Fără centură de siguranţă (neglijenţă sau iresponsabilitate)
Circa 45% dintre şoferii şi pasagerii din faţă poartă centura de siguranţă. Din acest motiv, chiar şi în cazul unor accidente la viteze mici (50-70 km/h), aceştia se zdrobesc de volan şi parbriz, rezultând accidentarea gravă sau chiar decesul. Purtarea centurii reduce mult aceste efecte. Pasagerii din spate nici nu sunt luaţi în calcul în această statistică, deşi și aceștia sunt expuși în caz de accident.
3.