Ruxandra Cesereanu a fost dintotdeauna un scriitor surprinzător. Dar „surprinzător“ e tot mai puțin un termen care să surprindă, iar asta i se potrivește foarte bine autoarei. Cred că ar fi de acord să considerăm fenomenul drept semn că s-a mai schimbat câte ceva în mentalul nostru colectiv.
Poetă mai întâi și universitar pe parcurs, Ruxandra Cesereanu a devenit în timp unul dintre cei mai harnici cercetători ai fenomenului totalitarist, concomitent cu o carieră de prozator îndrăzneț, care a forțat, cu talent și autocontrol cultural strict, limitele literaturii erotice (Tricephalos, Nebulon). A fondat și animă la Cluj Phantasma, un grup de cercetare, dar și o mișcare intelectuală distinctă, care își propune reconstrucția memoriei colective referitoare la experiența totalitară. Se pornește de la premisa formulată de Alain Besançon, și citată undeva de Ruxandra Cesereanu, despre cum călăii sunt amnistiați, iar cei care ar trebui să ia poziție suferă de amnezie. Două forme distincte ale pierderii memoriei, așadar, la fel de periculoase și care trebuie abordate cu mijloace diferite. Pe de o parte, adevărul trebuie, cum-necum, adus la lumină. Pe de altă parte, ar trebui găsit și antidotul la acest reflex amnezic al societăților postcomuniste și parțial comunizate.
Phantasma se consideră aptă să acționeze mai ales în a doua chestiune. O face combinând cercetarea istorică cu arheologia în terenul istoriei mici, psihologia cu sociologia, locurile comune cu reflecția asupra lor, autoanaliza, anamneza și resursele echilibrante ale literaturii. Odată puse laolaltă, nu este exclusă declanșarea unei reacții „chimice“ cu totul noi, iar aici se iese din limitele cercetării reci, către o emoționantă investiție de speranță în succesul nedeductiv, de tip, să-i spunem, alchimic.
Când își propune reconstituirea ex