Băncile au trimis în primul trimestru 441.000 de solicitări la Biroul de Credit pentru a afla informaţii despre situaţia financiară a clienţilor pe care i-au împrumutat în trecut, numărul rapoartelor de monitorizare fiind cu 60% peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Rapoartele de monitorizare au însumat astfel un sfert din totalul solicitărilor trimise de bancheri la Biroul de Credit, instituţia care colectează date despre creditele acordate persoanelor fizice.
Numărul total de rapoarte emise de instituţie în primele trei luni s-a ridicat la aproape 1,68 de milioane.
Băncile, care anterior solicitau în mare parte informaţii despre clienţii potenţiali în procesul de aprobare a dosarului de credit, au început să-şi monitorizeze mai atent portofoliile în perioada de criză, folosind rapoartele de la Biroul de Credit pentru a afla informaţii despre clienţii existenţi indiferent dacă aceştia au sau nu probleme cu plata creditelor.
Astfel, dacă un restanţier nu îşi onorează datoriile nici către alţi creditori, banca poate lua decizia de a trece la colectarea creanţei respective, în timp ce dacă un debitor are un comportament de plată bun, poate deveni potenţial client şi pentru alte produse ale băncii.
Biroul de Credit, în sistemul căruia participă 35 de bănci şi 21 de IFN-uri, care transmit informaţii negative despre creditele restante şi informaţii pozitive privind soldul total şi numărul creditelor, a început în criză să monitorizeze separat rapoartele emise la solicitarea băncilor de a afla informaţii despre clienţii potenţiali şi respectiv despre clienţii existenţi.
Bancherii au început să se uite mai atent la clienţii din portofoliu după explozia creditelor neperformante în perioada de criză pentru a vedea ce şanse are să-şi revină un client care a intrat în „default“. Mulţi clienţi au credite la două