Cei mai mulţi bani din industrie sunt concentraţi în afacerile companiilor farmaceutice, care formează în România o piaţă de 2,6 miliarde de euro, cu o perspectivă de creştere pentru acest an cu 1,5%. Poate cea mai importantă şi numeroasă divizie a acestora este formată din reprezentanţii medicali, care sunt interfaţa dintre companiile producătoare de medicamente şi medici sau farmacişti.
De la acest rol, şi numeroasele suspiciuni referitoare la mituirea medicilor şi farmaciştilor cu bani, cadouri sau excursii, în schimbul prescrierii unui medicament sau altul, subiect despre care Capital a scris pe larg AICI.
"Un absolvent al Facultătii de Medicină are la dispoziţie, în general, următoarele opţiuni profesionale: va lucra în spitale şi clinici de stat sau private din România, va lucra pentru o companie farmaceutică din ţară, ori va pleca din România. În situaţia în care un absolvent optează să lucreze la o companie farmaceutică, de obicei va începe ca reprezentant medical, urmând ca apoi, eventual, să poată promova fie ca director zonal, fie ca manager de produs – dar aceste promovări se fac, de obicei, după mai mulţi ani", spune Irina Pânzaru, Branch Manager-ul companiei de recrutare şi HR Manpower.
Potrivit lui Sorin Diulescu, manager regional Manpower Craiova, salariile de reprezentant medical variază între 2.500 si 8.000 de lei brut, în functie de companie. "Acestea sunt, în general, mai mici în cazul distribuitorilor de medicamente generice şi mai mari în cazul producătorilor de originale şi variază în funcţie de categoria medicamentelor promovate şi de nivelul de senioritate al reprezentantului medical", adaugă acesta.
Diferenţele salariale sunt totuşi semnificative faţă de străinătate: "În Occident, reprezentantii medicali nu sunt, de cele mai multe ori, absolvenţi de medicină, iar medicii români ajung rar să ocupe în O