PIB-ul României a crescut surprinzător pe primele trei luni ale acestui an, cu 2,1% în serie brută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar întrebarea care se pune este de unde provine această evoluţie având în vedere că multe companii din multe sectoare economice nu resimt o îmbunătăţire a vânzărilor şi a profitului, nici măcar marginală.
Dimpotrivă. Cea mai mare firmă din România, Petrom, a raportat marţi, chiar cu o zi înainte de anunţul de ieri privind evoluţia PIB, afaceri şi profit în scădere cu 4% pe trimestrul unu. Alte mari companii-cheie din economia românească cum sunt Arcelor Mittal sau grupul Mechel au avut, de asemenea, o evoluţie mai proastă în trimestrul I faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut. În retail, companiile sunt în general pe creştere zero sau o oarecare evoluţie pozitivă mai mult pe baza inflaţiei.
Cum se explică? Până la apariţia datelor defalcate despre evoluţia PIB pe trimestrul I, o primă presupunere este că avem de-a face cu o creştere provenită în primul rând din îmbunătăţirea poziţiei externe a României.
Cu alte cuvinte, avem, aşa cum de altfel balanţa comercială ne indică, o reducere a deficitului comercial de la 1,6 mld. în 2012 la 1 mld. euro în trimestrul I 2013.
România a avut constant un deficit comercial de 10 mld. euro pe an din 2009 până în prezent. În ultimii 23 de ani, contribuţia la PIB a balanţei comerciale a fost tot timpul negativă, în sensul că exporturile fiind tot timpul mai mici decât importurile, PIB-ul (adică produsul INTERN brut) a fost corectat cu scurgere de valoare adăugată în exterior în fiecare an.
În trimestrul I din 2013 însă, avem de-a face cu o micşorare substanţială a deficitului, deci o scădere a acestei scurgeri de valoare adăugată în exterior cu 60%. Acesta este posibil să fie principalul motiv pentru evoluţia mai bună decât aşteptările a PIB-ului pe T1. @N_