Fermierii care achiziţionează seminţe, pesticide, îngrăşăminte sau vând materii prime agricole sunt urmăriţi de traderi prin intermediul unor „dosare“ care monitorizează bonitatea şi evoluţia în timp ale fiecărui client, a spus ieri Iancu Alexandru, preşedinte şi acţionar al Rod Bun Grup, un business de 35 de milioane de euro anul trecut din producţia de seminţe profesionale pentru agricultură, distribuţia de îngrăşăminte şi pesticide, dar şi din comerţul cu cereale şi plante oleaginoase.
„Avem o bază de date în care urmărim cu atenţie evoluţia fermierilor. Ne uităm la rezultatele financiare, la structura de culturi, la suprafeţele lucrate, la baza materială, dar şi la notorietatea locală pe care o are un anumit producător agricol. Un element important în decizia de a face livrări sau nu unui fermier este existenţa incidentelor de plată.“
Strategia de a monitoriza evoluţia fiecărui business în parte pe baza unui „pachet“ de indicatori este una de gestiune a riscului aplicată şi de alţi jucători din agribusiness în condiţiile în care piaţa este extrem de fragmentată, iar o parte din producţii nu apar şi în bilanţuri. Mai mult, furnizorii traderilor se expun riscurilor financiare în condiţiile în care aproape în totalitate vânzările sunt făcute pe credit, cu plata după recoltă.
Cu toate acestea, Iancu Alexandru, prezent ieri la ZF Live, a spus că agricultura continuă să fie în România unul dintre cele mai bune businessuri posibile, dar a adăugat în acelaşi timp că un element limitator continuă să fie dependenţa de condiţiile meteo.
„În agricultură se întâmplă lucruri minune, dar ne încurcă lipsa de ploaie. Încercăm să acoperim riscul de lipsă a precipitaţiilor prin accesarea de proiecte de investiţii pentru irigaţii.“
Rod Bun se află atât în poziţia de trader, cât şi în producţie printr