Emisiunea „Les Guignols de l’Info” a postului francez de televiziune „Canal+”, l-a satirizat pe Cristian Mungiu, membru în acest an al juriului Festivalului de Film de la Cannes. O marionetă-cerşetor, reprezentându-l pe regizorul român, încerca să-l impresioneze pe preşedintele juriului, Steven Spielberg, pentru a-şi putea cumpăra o cameră de filmat. Cu deja prea cunoscutul “s’il vous plait”, şi o “poveste” cu tatăl în puşcărie, mama bolnavă şi un bebeluş scos la înaintare.
Dacă ăsta e nivelul telespectatorilor „Canal+”, iar o „glumiţă” de genul ăsta îi binedispune, e problema respectivului post de televiziune. Şi a telespectatorilor lui. Dar până la discriminare e cale lungă. Mai mult, efectul e exact pe dos.
***
Decizia de joi a Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), de a sesiza instituţia similară din Franţa, Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA), pentru emisiunea difuzată de „Canal+” are însă şi mai puţin umor/seriozitate. Cam cât umor sau seriozitate ar avea o sesizare similară care ar veni din Bulgaria sau Grecia, dacă o televiziune din România ar difuza o înregistrare cu „Scrisoarea III” a lui Eminescu. Cea cu „bulgăroi cu ceafa groasă, grecotei cu nas subţire”.
Nu înţeleg de ce se simte CNA datoare să apere onoarea românilor în Franţa, atâta vreme cât nu are timp să apere onoarea românilor în România. De apărat onoarea românilor în Franţa se ocupă, printre alţii, chiar Cristian Mungiu. Şi o face cât se poate de bine. Prezenţa lui în juriul Festivalului de la Cannes (pe lângă premiile obţinute până acum) face mai mult (pentru imaginea românilor) decât sute de sesizări ale CNA. Unde mai pui că inclusiv asocierea unui premiant şi a unui membru al juriului de la Cannes cu un cerşetor are partea ei bună – scoţând în evidenţă, chiar şi pentru telespectatorii cu mai puţini şi prea odihniţi neuroni, absurdul generalizării. @