Dacia şi Ford au reuşit să compenseze cu vârf şi îndesat scăderea dramatică a activităţii în firmele de stat. Motoarele economiei au turat în primul trimestru
Economia a accelerat în primul trimestru al anului. După o majorare de 0,4% în ultimele luni din 2012, creşterea economică a ajuns la 0,5%, în perioada ianuarie - martie 2013.
Evoluţia nesperată a fost susţinută de mediul privat. Afacerile exportatorilor, în special ale celor doi mari producători de maşini, Dacia şi Ford, au fost principalul motor al creşterii. „Majorarea produsului intern brut confirmă datele recente prezentate de Statistică, care au indicat o creştere puternică a producţiei industriale şi evoluţia bună a comerţului exterior”, spun analiştii ING Bank România. Acest lucru a fost confirmat ieri şi de Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget.
Cu două companii nu se face primăvară
Industriaşii, în special cei doi producători auto, au reuşit performanţa extraordinară de a impulsiona creşterea PIB, compensând totodată închiderea combinatelor Mechel, scăderea producţiei la Oltchim şi diminuarea afacerilor la alţi coloşi de stat. Mai mult, economia privată a adus la stat suficiente fonduri pentru revenirea salariilor bugetarilor şi creşterea pensiilor cu 4%.
Greu de obţinut o creştere de 1,6%
Dacă nu va fi secetă, economia ar putea primi lunile viitoare un sprijin din partea agriculturii, chiar dacă este un sector în care investiţiile au lipsit în ultimul timp: „Din păcate, suntem oamenii ploii”, a comentat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). Însă fără sprijin, numai industria şi agricultura nu au cum să ajute economia să crească cu 1,6% în 2013, aşa cum speră guvernul, spune Pârvan. „Să nu uităm că producţia industrială nu reprezintă decât 26% din economie. Cu eforturi extraordinare aceasta a reuşit să crească c