Noua Republică priveşte cu îngrijorare fenomenul violenţelor din învăţământul preuniversitar şi atrage atenţia asupra nivelului precar de securitate din şcolile şi liceele publice - Violenţa din şcoli. Două noi cazuri tulburătoare s-au petrecut în această săptămână la licee diferite din capitală, unde doi elevi au fost înjunghiaţi în urma unor altercaţii cu alţi colegi de şcoală, având nevoie de îngrijiri medicale.
Învăţământul public românesc nu oferă un mediu atractiv de studiu pentru elevi, în condiţiile unui curriculum neadecvat contextului social şi economic contemporan, din care lipsește cu desăvârșire „educația pentru societate” şi corelaţia cu piaţa muncii. Elevii nu înțeleg de ce trebuie să petreacă atâția ani în școală, dacă nu-i ajută să-și împlinească vocaţia profesională şi să se califice pentru un loc de muncă bine plătit la terminarea studiilor.
Activitățile extrașcolare, sportive sau culturale, atât de utile şi plăcute elevilor, au devenit mai degrabă o raritate. Sistemul de salarizare a profesorilor descurajează astfel de iniţiative, în condiţiile în care lipseşte corelarea cu performanţele şi rezultatele muncii cadrelor didactice. Din aceste cauze decurge şi reacția de respingere a școlii de către elevi, uneori violentă, şi răzbunarea pe profesori sau colegi pentru frustrări proprii.
O altă problemă a sistemului educaţional constă în raritatea specialiștilor în psihologie școlară, care să desfăşoare activități de prevenție în cazul elevilor care manifestă derapaje de conduită, pentru a preîntâmpina cazurile de violență, uneori cu consecinţe dramatice.
Adeseori elevii ajung să urmeze trasee educaționale care nu se potrivesc înzestrărilor sau înclinaţiilor acestora, în bună măsură din cauza eliminării examenului de admitere la liceu. Astfel de situaţii provoacă frustrări şi neîmpliniri personale în rândul el