Federaţia Internaţională a Transportatorilor a prezentat vineri, 17 mai, rezultatele campaniei de verificare a navelor din Marea Neagră, desfăşurată în premieră în perioada 13 – 15 mai.
Toate navele comerciale din porturile de la Marea Neagră au fost controlate de echipe formate din reprezentanţi ai sindicatelor navigatorilor, docherilor şi autorităţilor portuare. În cazul depistării unor nereguli, sancţiunile puteau merge de la avertisment până la reţinerea navei. Coordonatorul campaniei pentru România a fost Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în ţara noastră.
Concluzia campaniei desfăşurate în premieră a fost deloc liniştitoare pentru familiile de marinari. „Marea Neagră este cel mai periculos loc pentru navigatori, exceptând bineînţeles zonele de război şi zonele unde acţionează piraţii - Somalia, Nigeria“, a declarat Adrian Mihălcioiu la conferinţa de presă susţinută vineri, 17 mai.
Echipele de control desemnate pentru porturile româneşti de la Marea Neagră au verificat 29 nave (dintre care 16 cu pavilion de complezenţă) pe care lucrează 366 marinari. Cei mai mulţi erau de naţionalitate siriană (145), filipinezi (60), egipteni (47), turci (47), români (37) etc. Dintre echipaje, 87% erau din afara Europei.
Majoritatea marinarilor sunt îmbarcaţi pe nave cu probleme. În această situaţie se află 257 navigatori, reprezentând 71% din totalul celor verificaţi. Vapoarele acostate la Constanţa au peste 10 ani vechime. Decana de vârstă a fost o navă de 49 ani, care totuşi - spune Mihălcioiu - arăta mai bine decât altele mai noi. Un procent de 65% dintre vase nu vor mai putea circula din 20 august 2013, când intră în vigoare noile standarde de navigaţie.
Problemele întâlnite la control au fost: 7 nave cu navigatori ai căror certificate sunt suspec