La şedinţa de ieri a Guvernului, s-a aflat pe ordinea de zi şi un punct la care membrii cabinetului au luat notă de faptul că în dosarul arbitral ICC nr.1431/AVH/FM/GZ, privind litigiul cu Consorţiul RWRC, referitor la contractul „Ranfluarea epavei Rostok din Canalul Sulina, curăţarea canalului navigabil şi refacerea apărării de maluri”, partea română a pierdut procesul.
În notă se arată că „în urma arbitrajului internaţional a fost emisă o decizie finală în disputa dintre Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi consorţiul RWRC, conform căreia, la data de 30.04.2013, suma datorată de AFDJ Galaţi consorţiului RWRC era de 11.925.935,91 euro şi 471.540,30 dolari SUA”.
Faptul că Guvernul Ponta a luat notă de pierderea definitivă a procesului deschide procedurile de stingere a litigiului. Cum Multraship este o companie din Olanda, ţară care s-a opus aderării României la Spaţiul Schengen, probabil că în stingerea litigiului vor conta şi deciziile politice. Un lucru este sigur: banii vor trebui alocaţi din fondurile de rezervă ale guvernului sau de la bugetul Ministerului Transporturilor, întrucât AFDJ nu dispune de fonduri importante. Compania are de susţinut financiar mai multe investiţii pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, de la asigurarea adâncimilor de navigaţie, la achiziţia unui spărgător de gheaţă şi regularizarea malurilor Canalului Sulina.
După şapte ani de procese, AFDJ a pierdut
AFDJ a fost dată în judecată de Rostok Wreck Removal Consortium (RWRC), format din firmele Multraship BV (Olanda), Titan (SUA) şi Deltacons Tulcea, care au ranfluat epava navei Rostock. Contractul era de 4.999.000 euro. După ranfluarea epavei, RWRC a deschis acţiune la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, solicitând plata sumei de 7.749.996 euro, reprezentând lucrări suplimentare efectuate din cauză că directorii AFDJ