Magnificul Gatsby”, regie Baz Luhrmann (regizor Australian, cunoscut cinefililor prin „Romeo + Juliet” şi „Moulin Rouge”) cu Leonardo di Caprio, pe afiş şi în persoană, a dat startul celui mai mediatizat eveniment cultural: Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.
Şi ce altă producţie s-ar potrivi mai bine pentru inaugurarea celei de-a 66-a ediţii decât drama romantică, frenetic decadentă, inspirată din romanul lui F. Scott Fitzgerald? Parada a debutat, după canon, cu Juriul prezidat în Anno Domini 2013 de Steven Spielberg, unul din patru teribili (Francis Ford Coppola, George Lucas şi Martin Scorsese) ai Hollywood-ului şaptezecist, releu dintre filmele digestive, de mall şi revigorarea cinematografiei americane. Juraţii aleşi pe sprânceană, personalităţi active în branşă: Cristian Mungiu, omul nostru (realizator, scenarist şi producător, România), Vidya Balan (actriţă, India), Naomi Kawase (regizor, Japonia), Nicole Kidman (actriţă, Australia), Lynne Ramsay (scenarist şi regizor, Marea Britanie), Daniel Auteuil (actor, regizor, Franţa), Ang Lee (regizor, producător, Taïwan) şi, binenţeles, Christoph Waltz (actor, Austria: oscarizat, faimos după ce s-a filmat la QT, „Inglorious Basterds” şi „Django”).Or, pariurile pentru miza cea mare – Palmierul de Aur, – sunt mult mai dificlie, critici avizaţi nu pot pune mâna în foc, încingând spiritele: pe cine va consacra pentru eternitate, după 12 zile de proiecţii, acest juriu merituos, atât de divers?
Festivalul e vitrină, galantar cu de toate, concurs artistic cu geometrie variabilă, dar şi inedit Centru de diagnosticare, de revelare a angoaselor şi fobiilor Umanităţii. În selecţia oficială, 19 pelicule („Un château en Italie”, de Valeria Bruni-Tedeschi (sora Carlei, deci cumnata lui Nicolas Sarkozy); „Inside Llewyn Davis”, de Ethan Coen, Joel Coen; „Michael Kohlhaas”, de Arnaud des Pallières