Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România atenţionează autorităţile române ca prin actualele practici legislative „mioritice”, transportatorii români sunt, din nou, discriminaţi acasă.
Constatăm că acolo unde legislaţia naţională/europeană este opţională, România este prima care o aplică, iar acolo unde e obligatorie - e ultima.
Astfel, conform Directivei nr. 96/53/CE, Statele Membre pot solicita echiparea cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, acest act comunitar fiind transpus în legislaţia românească prin ORDINUL nr. 1640 din 8 noiembrie 2012. În practică, nici un alt Stat Membru UE nu utilizează astfel de plăcuţe.
Prin comparaţie – deşi Acordul ADR privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase prevede obligativitatea ca certificatele de pregătire profesională a conducătorilor auto să fie eliberate pe suport de plastic, fiind transpusă în legislaţia românească prin ORDINUL nr. 2264 din 19 decembrie 2012 cu intrare în vigoare în data de 01.01.2013, România nu a reuşit până în prezent să elibereze cardurile de plastic ADR obligatorii, creând probleme tuturor transportatorilor care efectuează operaţiuni internaţionale în UE şi în afara UE, în baza acestui Acord. În schimb, România este singura ţară din lume care aplică cerinţa de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului.
Aceste plăcuţe reflectă, de fapt, dimensiunile precizate în cartea de identitate pentru vehicule fără dispozitive cuplare remorcă/semiremorcă. În cazul vehiculelor cu dispozitive cuplare remorcă/semiremorcă, plăcuţele vor reflecta dimensiunea ansamblului, fiind necesară prezenţa lor la RAR pentru măsurare.
În România, există circa 120.000 vehicule de transport marfă peste 3.5 t, din care aproximativ 80.000 sunt vehicule articulate pentru care sunt necesare plăcuţe