Portul hâburilor!
Prima campanie derulată de către Federaţia Internaţională a Transportatorilor în toate porturile din Marea Neagră pentru depistarea neregulilor de la bordul navelor comerciale a arătat, dacă mai era nevoie de acest lucru, dezastrul din navigaţia maritimă. Rapoartele inspectorilor implicaţi în această acţiune, derulată în intervalul 13- 15 mai, relevă faptul că majoritatea navele controlate nu corespund standardelor privind siguranţa navigaţiei şi protecţia echipajului.
„În porturile Midia, Constanţa şi Constanţa Sud au fost controlate 29 de nave. Au fost identificate 20 de nave fără contract colectiv de muncă, 19 nave cu salarii sub standardul minim, şapte nave fără echipamente de protecţie a muncii, patru nave fără contracte individuale, trei, fără asigurare echipaj plus încărcătură, două nave cu întârzieri la plata diurnelor către echipaj, o navă cu contract dublu şi o navă care făcea competiţie neloială ”, a precizat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu. Acesta a explicat că au fost constatate nereguli pe toată linia: contracte, dotările navelor, protecţia muncii, condiţii de viaţă la bord, alimentaţie etc. De asemenea, vechimea navelor din porturile româneşti este considerabilă. „Am găsit o navă de 49 de ani. Aceasta nu mai poate fi reparată şi, dacă nu se va scufunda, va fi tăiată la fier vechi”, a explicat liderul SLN.
Potrivit raportului SLN, în porturile româneşti nu există vapoare cu o vechime sub 10 ani. Doar 14% din nave au vechimi cuprinse între 10 şi 20 de ani, 41% din vase au vechimea de 20- 30 de ani, iar 31% din vapoare corespund grupei de vârstă 30- 40 de ani. „65% din aceste nave nu corespund convenţiei MLC 2006 şi nu vor mai putea naviga după august 2013”, a explicat liderul ITF. În ceea ce priveşte echipa