ANRSC susţine, în scris, că “legislaţia în vigoare permite adoptarea soluţiei de individualizare a consumurilor de utilităţi” * Totuşi, de aproape un an, Apă Canal SA refuză să mai facă astfel de branşamente, iar autorităţile locale întârzie să ia măsuri pentru ca drepturile consumatorilor să fie respectate
Branşările individuale la Apă Canal sunt posibile. E drept, permisiunea este mai degrabă teoretică, pentru că, practic, e mai uşor să îţi faci o casă de vacanţă pe Lună decât să-ţi tragi apă curentă direct în apartament. Cel puţin aşa rezultă din actele normative care reglementează în acest moment relaţia dintre furnizor şi consumator, precum şi din declaraţiile oficialilor gălăţeni. Din păcate, legile care ar trebui să facă lumină în hăţişurile sistemului de utilităţi publice sunt în egală măsură interpretabile, inconsecvente şi greu de aplicat. Asta în timp ce consumatorii de bună credinţă îşi plătesc lunar întreţinerea şi, la intervale regulate, rămân fără utilităţi din cauza vecinilor rău-platnici sau a administratorilor de asociaţie incompetenţi.
Galaţiul, împărţit în două
În acest moment, există în Galaţi peste 8.000 de persoane fizice care au deja încheiate contracte individuale cu Apă Canal, ca urmare a unei acţiuni de amploare de branşare în paralel cu asociaţia de locatari din care fac parte. Din păcate, situaţia juridică a acestor contracte trebuie cumva rezolvată întrucât un control efectuat anul trecut de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) a decis că aceste branşări nu au respectat legea. Drept urmare, după controlul ANRSC, Apă Canal a închis “vana” branşărilor individuale, dar a rămas cu două probleme deschise: pe de o parte situaţia celor 8.000 de persoane care au deja contracte şi, pe de altă parte, situaţia celor care doresc branşamente individuale. Branşamente care,