Guvernanții repetă greșelile făcute la Oltchim în cazul CFR Marfă. Bâlbele Ministerului Transporturilor nu au cum să arate prea bine în ochii investitorilor, care ar fi interesați să cumpere companiile de stat Sursa: CODRIN PRISECARU
Dacă acum două zile am aflat că Ministerul Transporturilor a respins ofertele pentru CFR Marfă, respectiv pe cea a Grupului Feroviar Român (GFR), a consorţiului format din Transferoviar şi GmbH & Co KG Austria, şi Omnitrax, ieri am aflat şi motivele. Unele dosare erau incomplete, iar alţi investitori nu se calificau din cauza condiţiilor cifrei de afaceri.
Deşi ministrul de resort, Relu Fenechiu, s-a lăudat că vor fi condiţii care vor permite venirea unor investitori serioşi şi puternici, că nu se va repeta cazul Oltchim, autorităţile n-au reuşit nici măcar să atragă investitori de talie mică. Aşa se face că, la doar o săptămână după ce refăcuseră condiţiile de precalificare pentru această licitaţie, Transporturile au îndulcit, ieri, încă o dată, criteriile pentru investitori. Pragul pentru cifra de afaceri solicitată a scăzut de la minim 30 de milioane euro, ca medie anuală, în ultimii trei ani, la 20 de milioane.
„Oficialii arată că nu au niciun fel de reper şi că nici dacă vor să aducă mai mulţi ofertanţi nu ştiu cum să o facă. Este dezamăgitor”, a comentat un analist pentru EVZ. Pe 23 mai ar trebui depuse noile oferte.
Ce cifre de afaceri au ofertanţii
Gruia Stoica, patronul GFR, spune că aceste condiţii ţin departe pe investitorii serioşi. „CFR Marfă are peste 200 de milioane de euro afaceri, iar ofertantul trebuie să aibă minim 20 de milioane de euro? Dacă puneau limită de 100 de milioane de euro, veneau mulţi investitori serioşi. În plus, nu se cere ofertanţilor nici măcar să aibă licenţă în transport feroviar de marfă, ci doar de transport de marfă”, a comentat acesta pentru EVZ.
GFR a avut în 201