România are 1.927,76 de kilometri de autostradă... pe hârtie. În realitate sunt practicabili doar 550 km. La preţuri însă, ţara noastră este prima: un kilometru de autostradă costă la noi, în medie, 10,14 milioane de euro, pe când media occidentală este de 4 milioane de euro. România are 1.927,76 de kilometri de autostradă... pe hârtie. În realitate sunt practicabili doar 550 km. La preţuri însă, ţara noastră este prima: un kilometru de autostradă costă la noi, în medie, 10,14 milioane de euro, pe când media occidentală este de 4 milioane de euro.
Conform documentaţiei postate pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR), ţara noastră are proiectaţi 1.927,76 de kilometri de autostradă. Autorităţile se chinuiesc să materializeze acest plan de 25 de ani.
Din păcate, nu au reuşit să dea în folosinţă decât 550 de kilometri - cam 9,6 centimetri pe cap de locuitor. Suntem ultimii în Europa la acest capitol. De ce? Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, a declarat, zilele trecute, că sunt găşti mafiote care pun piedici construcţiei de autostrăzi.
Dan Şova, actualul ministru delegat pentru proiecte de infrastructură, a fost de părere, recent, că de vină ar fi betonul, care se usucă prea greu.
Occidentul ne trage de urechi
În fine, Banca Mondială (BM) ne-a atras atenţia în mai multe rânduri că una din posibilele explicaţii ar fi costurile exagerate, adică mai scumpe cu 40%, zic ei, decât media europeană.
“Mondialii” par a fi cel mai aproape de adevăr. Pentru a realiza reţeaua de 1.927,76 de kilometri de autostradă România are în plan să plătească, în total, 18,5 miliarde de euro, adică, în medie, 10,14 milioane de euro pe kilometru.
Este greu de înţeles acest preţ, în măsura în care costurile oficiale standard în România sunt, în medie, de 6,5 milioane euro pe kilometru, pe de o parte, iar pre