Aflat la şefia Inspectoratului Şcolar Judeţean de un an, inspectorul Daniel Negrean, profesor de matematică, face o radiografie a învăţământului bihorean: elevii iau mai în serios reţelele sociale decât studiul şi, chiar dacă adună un bagaj de informaţii în timpul şcolii, nu prea ştiu să-l folosească practic, dovadă că prea puţini promovează examenele la finalul studiilor. Pentru viitor, Negrean crede că trebuie lucrat la "rădăcină", adică elevii trebuie învăţaţi de mici să... înveţe.
Mai multe ore
- Se apropie examenele naţionale pentru elevii care termină clasa a VIII-a şi liceul. La ce vă aşteptaţi, dat fiind că la simulări promovabilitatea a fost de aproximativ 30%?
- La Evaluarea Naţională ne dorim o promovabilitate mai bună decât anul trecut, în special la matematică, unde 42% din elevi au luat note sub 5. La Bacalaureat anul trecut ne-am situat între primele şase judeţe şi cred că promovabilitatea de anul acesta va fi între 50 şi 55%, procent obiectiv dacă ţinem cont de ponderea elevilor din liceele tehnologice.
- Notele de la Bac din ultimii doi ani indică un nivel de pregătire nu prea lăudabil. Cum pot fi făcuţi elevii mai sârguincioşi?
- Problema e că numărul elevilor care învaţă constant pe parcursul anilor de liceu este tot mai mic. De asemenea, faptul că nu există suficiente locuri de muncă sau că nu sunt bine plătite cred că îi determină pe mulţi să ia în lejer învăţatul. Am avut un chestionar online pentru elevii de clasele a VIII-a şi a XII-a şi din răspunsuri am aflat că ei conştientizează importanţa cunoaşterii unor discipline precum matematica şi limba română şi că profesorii predau bine. În acelaşi timp, elevii recunosc însă că nu îşi fac temele şi că nu muncesc suplimentar acasă, deci rezultatele nu au cum fi spectaculoase. E adevărat şi că subiectele la examene au un grad de dificultate ridicat, iar nivelul de preg