Aproape 60% dintre clienţii unei bănci cipriote prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte spălarea de bani, iar aproape o treime din situaţiile deponenţilor băncilor din Cipru cuprind erori, potrivit unui raport de audit apărut în presa cipriotă, preluat de EUobserver.
Site-ul cipriot stockwatch.com.cy a publicat un rezumat al raportului, realizat în aprilie la solicitarea miniştrilor Finanţelor din zona euro de Moneyval, departament al Consiliului Europei, în colaborare cu compania americană de consultanţă Deloitte.
Astfel, raportul acuză băncile din Cipru că nu au luat măsuri suficiente pentru a preveni spălarea de bani şi alte afaceri ilicite, prezentând deficienţe serioase în această privinţă.
Studiul se referă la şase bănci cipriote, cu depozite de peste 2 miliarde euro fiecare. De asemenea, raportul analizează situaţiile a 90 de mari debitori, cu împrumuturi în derulare în valoare totală de 16 miliarde euro, şi a 180 de deponenţi mari, cu un total de 8 miliarde euro în conturi. Acestora li se alătură 120 de clienţi selectaţi aleator.
În privinţa relaţiilor de afaceri cu potenţiali escroci, în raport se constată că 10% dintre clienţii analizaţi snut "persoane expuse din punct de vedere politic". În cazul uneia dintre bănci, 58% dintre clienţi prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte spălarea de bani.
Autorii raportului notează că au obţinut aceste informaţii printr-o verificare simlpă a bazelor de date comerciale, deşi băncile nu au reuşit să detecteze problemele.
În privinţa gradului de informare a băncilor în privinţa clienţilor cu care lucrează, Deloitte a constatat că 27% din dosarele deponenţilor din Cipru şi 11% din fişele debitorilor "prezintă informaţii imprecise privind clientul şi proprietarul".
Raportul arată că băncile se bazează în cazul a 75% din afacerile internaţionale pe inter