Aproape 60% dintre clienţii unei bănci cipriote prezintă un "risc ridicat" în privinţa spălării banilor, iar aproape o treime din situaţiile deponenţilor băncilor din ţară cuprind erori, potrivit unui raport de audit scurs în presa cipriotă şi preluat de EUobserver.
Raportul (confidenţial) a fost realizat la solicitarea miniştrilor de finanţe din zona euro, în luna aprilie, de către Moneyval - departament al Consiliului Europei, în colaborare cu firma americană de consultanţă Deloitte.
Raportul acuză băncile din Cipru că nu au luat măsuri suficiente pentru prevenirea spălării banilor şi a altor tranzacţii ilicite, prezentând deficienţe serioase în această privinţă. Studiul face referire la şase bănci cipriote, cu depozite de peste 2 miliarde euro. Studiul analizează totodată situaţiile a 90 de mari debitori, cu împrumuturi în derulare în valoare totală de 16 miliarde euro, şi a 180 de deponenţi mari, cu un total de 8 miliarde euro în conturi. În plus, sunt analizaţi 120 de clienţi selectaţi în mod aleatoriu.
În privinţa relaţiilor de afaceri cu potenţiali escroci, raportul arată că 10% dintre clienţii analizaţi sunt "persoane expuse politic". În cazul uneia dintre bănci, 58% dintre clienţi prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte spălarea de bani.
Autorii raportului notează că au obţinut aceste informaţii printr-o verificare simplă a bazelor de date comerciale, deşi băncile nu au reuşit să detecteze problemele.
Referitor la gradul de informare a băncilor în privinţa clienţilor cu care lucrează, Deloitte a constatat că 27% din dosarele deponenţilor din Cipru şi 11% din cele ale împrumutaţilor prezintă informaţii "imprecise" privind clientul.
Raportul mai arată că, în cazul a 75% din afacerile internaţionale, băncile se bazează pe intermediari - firme, avocaţi sau contabili care lucrează în numele titularilor reali ai con