În Franţa continuǎ dezbaterea legatǎ de posibila introducere a unor cursuri în limba englezǎ în universitǎţile franceze. Textul va fi discutat miercuri 22 mai în Parlament dar a declanşat deja luǎri de poziţii pro şi contra, cu argumente bine susţinute de ambele pǎrţi.
Meritǎ sǎ semnalǎm în contextul acestei dezbateri cǎ ziarul Libération îşi publicǎ marţi întreaga primǎ paginǎ în limba englezǎ. "Teaching in English. Let’s do it." Putem citi în deschiderea ediţiei şi nu este greu de înţeles cǎ ziarul cu simpatii de stînga sprijinǎ reforma. Doi editorialişti denunţǎ chiar "intolerabila mediocritate a francezilor cînd sunt puşi în situaţia de a vorbi în limba lui Shakespeare". Libération deplînge nu numai faptul cǎ mulţi tineri francezi nu gǎsesc de lucru în contextul globalizǎrii din cauza slabelor cunoştinţe de englezǎ, dar şi faptul cǎ mulţi miniştri care reprezintǎ Hexagonul în strǎinǎtate nu ştiu o boabǎ de englezǎ.
Libération devine deci avocatul foarte înflǎcǎrat al proiectului de lege propus de ministrul învǎţǎmîntului superior şi al cercetǎrii, doamna Geneviève Fioraso. Ea considerǎ de fapt cǎ Franţa are o anumitǎ întîrziere în competiţia pentru formarea elitelor mondiale. Recent, Franţa a pierdut, în favoarea Germaniei, locul al patrulea în ce priveşte numǎrul de studenţi strǎini primiţi la studii. Ori, naţiunile asiatice, în special China, India, Coreea de Sud, dar şi China sau Japonia mizeazǎ pe formarea în strǎinǎtate a tineretului, astfel că în acest context, spune ministrul de resort, franceza devine “un obstacol”.
Tabǎra adversǎ vehiculeazǎ însǎ alte argumente. Academia Francezǎ considerǎ cǎ mǎsura preconizatǎ de guvern ar duce la o "marginalizare" a limbii franceze. Alţi intelectuali vǎd în perspectivǎ acest fenomen de ocupare a teritoriului universitar de cǎtre limba englezǎ şi spun: existǎ un pericol de omogenizare a gîndirii