Austeritate, restrictii... In fata crizei, toate mjloacele sunt bune pentru a realiza economii. Acestea pot avea consecinte neasteptate asupra vietii cotidiene. Iata cateva exemple.
In Grecia, arborii de maslini taiati pentru foc
Iernile au fost grele in Grecia in timpul crizei, iar facturile extrem de piparate. Ca urmare a unei taxe pe consum, instituita in octombrie 2002, pretul carburantului s-a dublat, trecand de la 0,80 euro la 1,40 euro litrul. La Atena, unii nu au ezitat sa taie celebrul arbore de maslin, sub care Platon isi citea lectiile, acum 2.400 de ani. Arborele era celebrat in toata tara. Potrivit presei locale, vandalii l-au taiat pentru a-l folosi ca lemn de foc.
Mai mult ruj pe buze, fuste mai lungi
Potrivit unui studiu elaborat de cercetatori in economie si preluat de cotidianul Guardian, femeile au tendinta de a aplica mai mult ruj pe buze in timpul crizei. Este asa numitul „lipstick effect”: ele incearca sa atraga oameni cu bani, care le-ar putea ajuta sa-si rezolve problemele financiare. Cosmeticile figureaza printre putinele domenii pe care criza nu le-a afectat. De asemenea, femeile au tendinta de a lungi fustele. Este vorba de „hemline theory”, elaborata in 1926 de economistul american George Taylor. In opinia lui, dorinta femeilor de a-si etala picioare se diminueaza pe timp de criza si invers.
Candidatii la un joc televizat, privati de castiguri
Societatea care produse emisiunea „Cifre si scrisori” in versiune spaniola nu i-a putut plati pe invingatorii, aproximativ 50 de persoane, concursului de mai bine de doi ani. „Sunt oameni carora societatea ar trebui sa le achite pana la 8.000 de euro”, afirma unul dintre „victime” intr-un interviu pentru El Pais. Intre timp, producatorul emisiunii, Vamos a ver Tv, a intrat in faliment.
Pizza, mai mica, dar mai scumpa
In Franta, un studiu r