Să zbori cu avionul de pasageri al unei companii de linie a ajuns un lucru din ce în ce mai la îndemîna tuturor, devenind parte din firescul de fiecare zi. Vrem să ajungem la destinaţie repede, confortabil şi în siguranţă. Despre restul... nu cunoaştem prea multe. De aici – chiar punctul de pornire pentru articolul de faţă. Din dorinţa de a vă dezvălui, măcar în parte, faţa nevăzută a zborului la o companie de linie, prin bunăvoinţa celor de la TAROM am participat la activităţile care au loc înainte de decolare, cu un echipaj de zbor (comandantul Cristian Iancu, copilotul Alexandru Gâdei şi cele două însoţitoare de bord – Elena Oancea şi Raluca Tilea) compus special pentru a „simula“ activitatea de preflight dinaintea unei curse.
Cu o oră înainte de zbor, după ce piloţii şi-au confirmat prezenţa pentru cursa programată la biroul de Planificare Zboruri din cadrul OCC (Operations Control Center), ei se opresc la biroul Flight Dispatch, pentru a primi informaţiile necesare.
DE ACELASI AUTOR În jurul lumii Printre nori Limita (nu) e cerul Păstrătorii ordinii aeriene În dimineaţa aceea însorită, zburam spre Tel Aviv cu un Boeing 737. Ne-am întîlnit cu întregul echipaj de zbor direct în sala de briefing, în care toţi cei prezenţi au primit dosarul de cursă, inclusiv informaţiile meteo şi ruta de zbor. „Avionul care ni s-a repartizat se află pe platforma 2, standul numărul 2, astfel că vom ajunge la el cu microbuzul“ – spune Cristian Iancu. Apoi se stabileşte durata zborului: în cazul nostru, ar fi de 2 ore şi 20 de minute la dus şi 2 ore şi 15 minute la întoarcere. Se precizează numărul de pasageri, precum şi modul în care se va face comunicarea cu restul echipajului. Tot în timpul acestui briefing, s-a stabilit şi care dintre piloţi este PF (pilot flying), respectiv PFN (pilot not flying) şi poziţia pe care o vor ocupa şefa de cabină, respectiv cealaltă