Reprezentanţii Nabucco, gazoductul despre care se vorbeşte de mai bine de un deceniu şi care ar trebui să reducă dependenţa europeană de importurile de gaze ruseşti prin conectarea la regiunea Caspică, spun că proiectul are şanse bune pentru a fi selectat de consorţiul Shah Deniz II, acesta urmând să anunţe decizia finală până la sfârşitul lunii viitoare. De răspunsul Shah Deniz II, operatorul zăcământului mamut azer cu acelaşi nume aflat în Marea Caspică, depinde realizarea acestui megaproiect european.
„Noi ne-am făcut temele. Acum depinde de Shah Deniz“, spun reprezentanţii Nabucco, sosiţi ieri la Bucureşti la invitaţia guvernului român. Potrivit acestora, Nabucco are o serie de avantaje comparativ cu rivalul său, gazoductul TAP (Trans Adriatic Pipeline).
„Este cea mai scurtă rută şi poate ajunge la toate ţările din sud-estul Europei. Sunt 15-18 ţări care pot fi atinse direct. În plus sunt depozite de gaze semnificative pe toată ruta proiectului. Nabucoo trece prin ţări în care importul prin intermediul terminalelor de gaz natural lichefiat nu este posibil. Dacă ne uităm la TAP, acesta se opreşte în Italia, acolo unde oferta de gaz natural lichefiat deja există“, a explicat Reinhard Mitschek, directorul general al Nabucco Gas Pipeline International.
Ce sunt Nabucco Vest, TAP şi TANAP
În prezent, Nabucco Vest, varianta redusă a proiectului Nabucco, se luptă pentru accesul la gazul azer cu un alt proiect, TAP
La jumătatea anului trecut, Nabucco a suferit o modificare majoră în contextul în care finanţarea, care presupunea atragerea unor fonduri de 8 miliarde de euro, era foarte dificilă. În plus, era nesigur cine putea să acopere întreaga capacitate a proiectului, cea de 31 de miliarde de metri cubi, în contextul în care Shah Deniz II ar fi avut o cantitate disponibilă pentru Europa de 10 miliarde de m