Tarile europene depind de furnizorii americani si israelieni pentru echiparea fortelor lor armate cu avioane fara pilot.
Pe frontul dronelor, doua evenimente au umbrit si mai mult industria europeana. Duminica, 19 mai, ministrul francez al apararii, Jean-Yves Le Drian, a confirmat ca Paris intentioneaza sa cumpere drone de supraveghere de la americani, pentru ca Europa a ratat virajul spre aparatele fara pilot.
Pe de alta parte, la 14 mai, Germania a anuntat ca renunta la programul de drone achizionate tot de la americani, pentru ca nu obtinut accesul la codurile masinilor, astfel incat sa fie modificate in conformitate cu reglementarile nationale. Si asta dupa ce Berlin a cheltuit 500 de milioane de euro din miliardul prevazut pentru totalitatea programului.
Vorbind, in acest context, la un semisar pe tema viitorului aviatiei de lupta din Europa, presedintele director general al Cassidian (grupul EADS). Bernhard Gerwert, a evocat ironia situatiei, cu tari europene fara o oferta independenta si constranse sa cumpere drone peste hotare, desi nu le pot folosi dupa placul lor.
Problema este ca, de la conflictele din Afganistan si Mali, militarii nu se mai pot dispensa de aceste echipamente, in special de dronele MALE (Medium Altitude Long Endurance), capabile sa supravegheze tinte pe intreg teritoriul timp de multe ore si sa doboare tinte, atunci cand sunt armate. S-a ajuns, prin urmare, in situatia in care statele europene par destul de grabite sa cumpere echipamente americane sau israeliene pe care le-ar putea dezvolta si la ele acasa.
E adevarat, Europa nu a stat chiar cu bratele incrucisate: exista expertize atat in domeniul platformelor de zbor, cat si in cel al aparaturii electronice imbarcata (sisteme optice de captare, de transmisie, etc). Companii specializate precum Dassault Aviation, Safran, Cassidian, Thales, Zodia