În anii de criză, fenomenul fraudelor a luat amploare în asigurări. Pe piaţă se vorbeşte de “furăciuni” de peste 100 de milioane de euro. Angajaţii societăţilor de asigurare sunt, de multe ori, părtaşi la comiterea faptelor.
“Societăţile de asigurări se confruntă în ultima perioadă cu o înrăutăţire a ratei daunelor, mai ales în sectorul auto, şi cu o escaladare a fenomenului de fraudare de către clienţi”, spune preşedintele companiei Asirom VIG, Mariana Diaconescu. Aceasta a apreciat că poate fi o situaţie conjuncturală legată de criza economică şi financiară prin care încă trece România, situaţie care poate fi depăşită printr-o colaborare mai intensă cu intermediarii, pentru cunoaşterea mai bună a clienţilor, aşa cum există ca practică în sectorul bancar.
Două din zece despăgubiri ar putea fi fraude
Nimeni nu ştie exact dimensiunea fraudei în asigurări, din simplul motiv că, până acum, nimeni nu a realizat un studiu complet asupra fenomenului. Sau, dacă există, acest studiu nu a fost făcut public. Un lucru este însă cert: fenomenul ia amploare, iar acest lucru a fost confirmat pentru Capital chiar de către reprezentanţii unor societăţi importante de asigurare. Specialiştii vorbesc, informal, de fraude totale de peste 100 de milioane de euro, ceea ce, pentru o piaţă care abia dacă adună vânzări de două miliarde de euro anual, este foarte mult. Suma ar reprezenta circa 20% din despăgubirile totale plătite de asigurători pe zona auto, procentajul fiind confirmat şi de un sondaj efectuat de XPrimm, publicaţie care se adresează cu precădere specialiştilor în asigurări. Mai mult decât atât, cele 100 de milioane de euro reprezintă doar o estimare a pagubelor care vin din dosarele de daună fals declarate. Mai există, însă, încă un canal generator de fraude. Este vorba despre relaţia companiilor de asigurări cu brokerii, unde, d