Impreuna vom scoate din uitare acel aspect al orasului Moscopole care nu este foarte bine cunoscut nici pana astazi.
Desi importanta economica a urbei intemeiata de aromanii moscopoleni nu poate fi tagaduita, detalii legate de marfurile care treceau prin mainile acestor negustori capabili si reteaua lor comerciala continentala raman inca intr-un con de umbra.
Ierusalimul aromanilor: Negot si negustori moscopoleni (I) - Documentar
Pentru a ne face o idee despre puterea economica a moscopolenilor ne putem uita la cele scrise de Al. Gheorghiu, care mentiona suma de 5.000 de ducati pentru un transport de-al sau. Si mai elocvent este Dimitrie Bendu care il informa printr-o scrisoare pe Cumano, reprezentantul moscopolenilor in Venetia, de un transport apreciat la nici mai mult nici mai putin de 10.000 de ducati.
Cat ar insemna totusi in zilele noastre? Trebuie doar sa ne gandim ca o uncie monetara valoreaza la cursul valutar actual circa 1.400 de dolari si ca un ducat, moneda de aur a venetienilor, are putin peste 1/10 dintr-o uncie. Calculand, costul bunurilor s-ar ridica acum la peste un milion in dolari (calcul aproximativ - n.r.).
Insa, o putem cuantifica mai bine intr-un alt fel. In timpul conflictului purtat cu otomanii intre 1645 si 1669, venetienii puteau accede la rangul nobiliar daca sustineau pentru un an intreg un contingent de 1.000 de luptatori in Creta, cu totul cheltuielile ridicandu-se la circa 60.000 de ducati. Luand in considerare acest lucru, observam usor ca tranzactiile moscopolenilor nu erau in niciun caz neinsemnate.
Din restul scrisorilor comerciale inventariate de Valeriu Papahagi putem descoperi ca la sfarsitul secolului al XVII-lea se expediau de negustorii moscopoleni prin porturile Ragusa, Durazzo si Valona abale, basane, cafea, ceara, cordovane (n.r. piei fine de capra sau