Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice “Gh. Asachi” are, începând de ieri, un sistem de achiziţii ce permite construirea unui prototip care să prelungească viaţa şoselelor prin evitarea supraîncărcării acestora. Sistemul „esspressso DAQ’ ”, produs de către firma germană HBM, a fost câştigat ca premiu la competiţia internaţională „Project of the Year 2012”. „Sistemul oferă posibilitatea realizării unui prototip care permite cântărirea la bordul camioanelor, pe fiecare punte, în corelaţie cu datele GPS. Pe baza acestor date se poate face o taxare diferenţiată pentru diferitele tipuri de încărcări. Spre exemplu, dacă un camion este supraîncărcat şi uzează mai mult şoselele, acesta va trebui să plătească o taxă suplimentară, iar dacă nu este prea încărcat, se va plăti o taxă mai mică”, a explicat prof.univ.dr. ing. Paul Bârsănescu, iniţiatorul proiectului declarat câştigător pentru România. Sistemul însă, în valoare de aproximativ 7500 de euro, constituie doar o componentă a prototipului care poate măsura uzura infrastructurii rutiere. „În linii mari, avem nevoie de un camion la care să montăm senzori pe fiecare punte, pentru a putea cântări pe fiecare punte a camionului, chiar în timpul mersului. După aceea, trebuie să avem un GPS ceva mai performant decât acestea obişinuite, care să înregistreze datele - traseul parcurs de către camion şi încărcarea pe fiecare punte –, date ce vor fi introduse într-un calculator pe bord şi trimise, de asemenea, către Fisc. Deci, este necesar şi un soft special pentru aplicaţia aceasta, care trebuie scris acum, nu luăm unul care există pe piaţă. Prin urmare, finanţarea pentru realizarea unui asemenea prototip este consistentă. Din ce am estimat, ar ajunge la 2 milioane de lei, de aceea eu m-am gândit să aplic pentru a obţine finanţare în cadrul Planului Naţional II. În cazul în care se va obţine finanţarea,